La globalització
és un procés que s’està generant abans de l’aparició de les tecnologies, i és
el motor que està impulsant l’ús d’aquestes.
A partir de l’aparició d’aquesta societat de la
informació i la comunicació, sorgeixen diferents discursos: el mercantilista
que entén les tecnologies com un mercat universal a l’abast de tots; el crític-polític
que pretén reorientar el desenvolupament tecnològic sota paràmetres i criteris
socials i polítics; el tecnocentrista on les noves tecnologies es converteixen
en el canvi social i cultural; i per últim l’apocalíptic, entès com que les
tecnologies representen el fi dels ideals i valors de la modernitat i del model
de la societat.
La societat de la informació i la comunicació té uns
avantatges i uns inconvenients.
Pel que fa als avantatges, la societat ha sofert una
millora de la qualitat dels serveis que implica més rapidesa i eficàcia; s’han
trencat les barreres d’espai i temps mitjançant la comunicació i la interacció
a l’instant i en qualsevol context; ha augmentat
l’accés a la informació; han sorgit noves formes de participació i d’interacció;
i han aparegut noves indústries i progressos econòmics en benefici de la
ciutadania.
En quant als inconvenients, el més important és la
bretxa que suposa respecte a les desigualtats existents dins la societat, és a
dir, la diferència entre aquells que tenen accés i saben emprar les TIC i
aquells que no. També hi ha molta dependència tecnològica que provoca una
mancança de capacitat de reacció quan falta la tecnologia; la pèrdua de
privacitat i augment del control; el impacte mediambiental; l’uniformisne i
hegemonia cultural; i la competència per gestionar la gran quantitat d’informació
que trobem a les xarxes.
El que és evident és que la societat actua contínuament com a propulsora decisiva de difusió i generalització de la tecnologia.
Els processos de l'escriptura i l'impremta també han significat una gran evolució per a la societat.
Els processos de l'escriptura i l'impremta també han significat una gran evolució per a la societat.
L’escriptura és un procés que va durar milers d’anys i
es va iniciar pretenent ser un joc com a forma natural de socialització.
Aquesta va ser una porta d’accés a la cultura i a la vida social, ja que va
comportar la necessitat d’una creació de signes gràfics per enregistrar la
parla. Degut a tot això apareix la paraula escrita, que va permetre la
independència de la informació de l’acte singular entre parlant i oient.
Pel que fa a l’impremta, permet produïr textos en
grans quantitats i distribuir-los. El món tal i com el coneixem és producte de
l’impremta i aquesta ha set una influència decisiva en el conjunt de
transformacions polítiques, econòmiques i socials.
En conclusió, la societat actua contínuament com a
propulsora decisiva de difusió i generalització de la tecnologia.
De tot lo esmentat anteriorment el que és evident és
que l’aparició de les tecnologies, ha suposat un gran canvi en la mentalitat,
en els valors i en els ideals de les
persones, és a dir que el pensament que tenen les noves generacions és molt
diferent al que tenien abans, al igual que les formes de comunicació.
Amb l’aparició de les tecnologies han sorgit una gran
quantitat de noves formes de comunicació que permeten mantenir contacte des de
qualsevol emplaçament del món.
Encara que tots sabem que tota aquesta revolució
tecnològica que ha hagut a les darreres dècades no ha fet més que començar. Per
aquest motiu és molt important que tothom s’adapti als nous canvis, tant les
noves generacions que viuran amb la tecnologia molt present, com les
generacions més velles que hauran de procurar introduir els nous recursos a les
seves vides.
Tots aquestos canvis que viu la societat d’avui en
dia, afecten de ple a l’educació, ja que és important que els estudiants rebin
una educació amb l’ introducció dels nous mitjans de comunicació i de la
informació.
El problema bé
donat quan els docents no saben educar amb aquestos nous recursos, no tenen la
capacitat o no està dins dels seus valors.
Per això és molt important conèixer la importància que
tenen les tecnologies a la nostra societat, i com a mestres, saber ensenyar i aplicar
les metodologies adequades per poder aprofitar al màxim aquestos recursos, que
en realitat la seva funció es donar-nos una millor qualitat de vida i de
l’ensenyança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada